top of page
חיפוש

מוקה (מקינטה) - המדריך המלא

עודכן: 30 במאי 2022




תוכן עניינים



רקע

כשמדברים על מכשיר החליטה הזה, מין הרואי להתעסק קודם בשמו - מוקה. בארץ יש דעה רווחת ואפילו בלתי ניתנת לערעור עד כדי כך שהיינו צריכים לכתוב כאן בסוגריים שהכתבה עוסקת במקינטה. חשוב להבין שמקינטה משמעותה ''מכונה קטנה'' באיטלקית ובמידה ותדברו עם איטלקי באיטליה על כלי החליטה הזה ותגידו מקינטה, הוא לא יבין על איזה מכשיר אתם מדברים. שמו הוא חד משמעית - מוקה (מניסיון אישי) והוא נקרא על שם העיר Mocha שבתימן. כמו שכבר היה אפשר להבין מההקדמה, המוקה הומצאה בשנת 1933 באיטליה על ידי חברת BIALETTI שרצתה לאפשר לכל בית להכין קפה דומה לאספרסו בבית.




מה מבדיל את המוקה מחליטות אחרות?

- שיטת החליטה של המוקה היא לחץ, להבדיל משיטות החליטה המאפיינות את הגל השלישי כמו כח כבידה או השרייה, במוקה אנו חולטים את הקפה כאשר נוצר לחץ חזק בתחתית המכשיר (עד 2 בר) שגורם למים לעבור דרך הקפה עד לחלק העליון של המוקה.

- הטעם של המוקה הוא הטעם המרוכז ביותר מכל שיטות החליטה, אפילו יותר מאספרסו!





יתרונות

- המוקה מאפשר ליצור מגוון רחב של משקאות החל ממשקה דמוי אספרסו, אמריקנו ועד ללאטה

- קל לשימוש - במדריך שיופיע בסוף הכתבה תוכלו לראות בעצמכם עד כמה קל להכין אותו וכמה לא נדרשת שום מיומנות בשביל להגיע לתוצאה מעולה. סיבה זו ככל הנראה הפכה אותו לכלי הביתי הנפוץ בעולם.

- זול מאוד בהשוואה למכונות אספרסו.



חסרונות

- נדרשת תשומת לב בחליטה

- טעם מרוכז, לפעמים יותר מידי

- טעם של האלומיניום ניכר במכשירים ישנים

- קשה לניקוי ועשוי לעשות כוויות



מאפייני טעם

המוקה הומצא בראשיתו בשביל לדמות אספרסו, הכוונה בו היא לתת את המשקה הדומה ביותר לאספרסו שניתן להפיק בעלות הנמוכה ביותר שניתן לשלם. הוא הומצא גם באיטליה ככה שהטעם שלו הוא מאוד מרוכז ומאוד חזק ודומיננטי.



קדימה לעבודה!


מצרכים

- מוקה (מקינטה)

- קפה טחון למוקה (קצת יותר עבה מאספרסו)

- מגבת

- מים חמים

- כוס בגודל הבאסקט



דגשים חשובים


- אל תדחס את הקפה - דחיסה של הקפה תקשה על הקפה לעבור דרכו ותגרום לסחיטת יתר

- התחל עם מים רותחים - אם נכניס מים פושרים ונחמם אותם עם המוקה נחמם מאוד את בסיס האלומיניום שלו, דבר היפריש טעמים לא רצויים לקפה שלנו

- איכות המים - מים מרכיבים את רב המשקה שלנו, השתדל להשתמש במים הטובים ביותר שאתה יכול להשיג.



שלבי ההכנה

- להרתיח מים בכלי נפרד עד להרתחה מקסימלית

- בזמן הזה למקם את הבאסקט על כוס בגודל שלו

כמו בתמונה ולמלא מחצית ממנו, לדפוק מעט את הכוס בשביל לתת לקפה טחון להתפזר בצורה שווה ולהוסיף את שאר הקפה. נוסיף קפה, נדפוק וניישר שלא יהיה יותר מקום - בלי לדחוס!

- נמלא את החלק התחתון של המוקה עד מתחת לשסתום פריקת לחץ וניתן למים להגיע לרתיחה נוספת.

- נוריד את החלק התחתון בעזרת מגבת מהחום, נכניס את הבאסקט עם הקפה ונסגור עם החלק העליון של המוקה עד שיהיה קשה לסובב, אין צורך לסבוב ממש עד הסוף (הורס את גומיות האטימה).

- נעבוד עם אש נמוכה ככה שהאש תהיה כמה שיותר חלשה אבל עדין מחממת (דבר זה יוביל לPRE-BREWING), אחרי 30-60 שניות קפה אמור להתחיל לצאת מהחלק העליון (אם לא יצא כנראה החום נמוך מידי ואם יצא בהשפרצה כנראה החום גבוה מידי או שהטחינה עבה מידי).

- כעת נוריד ונחזיר את המוקה מהאש לפי החליטה שאנו רואים, אם אין חליטה- נחזיר לאש (בדרך כלל 3 שניות כל פעם), אם יש חליטה נוציא מהאש, נרצה שהקפה יצא ברוגע וללא השפרצות (השפרצה אומרת שהוא עובר מנקודה אחת ויוצא ישר אל הכוס ולא ממצא את כל הטעמים).

- כשהגעת לכמות שנראת לך מספיקה ושהחליטה לא ממש יוצאת יותר (אמור להיות ביחס של 1:3 מכמות הקפה שהכנסת) אפשר להוריד לגמרי את המקינטה מהאש.

- חשוב להבין שהמקינטה רותחת, יש לכך שתי משמעויות -1. אם לא נוציא ממנה את הקפה הוא ימשיך להתבשל, 2. אפשר לקבל כוויה ולכן יש לגעת בחלק התחתון רק בעזרת מגבת.

- אם החלטנו להשאיר את הקפה במוקה, נשטוף במים קרים את החלק התחתון בשביל לצנן אותו.

-מזוג את הקפה שלך לכוס.


במידה ואכן הקפדת על השלבים - זו ככל הנראה המוקה הטובה שששתית בכל ימי חייך.



במידה והטעם היה מריר מידי, ככל הנראה הייתה סחיטת יתר, זה יכול לנבוע מזה שהקפה טחון דק מידי או שהקפה נדחס בבאסקט. אם יש באפשרותך לטחון את הקפה עבה יותר - נסה זאת.


במידה והטעם היה חלש מידי, כנראה לא הצלחת לספוג מספיק טעמים מהקפה או שהוא כבר איבד את החיוניות שלו. במידה והקפה כבר ישן, נסה להשתמש בקפה חדש יותר לפעם הבאה. במידה ולא זאת הבעיה, יש סיכוי טוב שהקפה טחון עבה מידי או שהוא השפריץ ולא הצליח למצות את כל טעמי הקפה.





מצאתם טעות בכתבה? זה קורה גם לטובים ביותר ;)

שלחו לנו הודעה ונתקן!








אהבתם? נשמח אם תפרגנו לנו, תשתפו חברים ובכללי תהיו מרוצים שיש לכם מקור טוב ואמין לצרוך ממנו מידע בעברית.












30 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page